Apa şi chitara

Umiditatea este un factor de luat în seamă pentru orice fel de instrument, fie acesta din lemn, metal etc. Voi vorbi doar în dreptul chitării pentru că am văzut atîtea instrumente minunate distruse de neglinenţă sau ignoranţă sau amîndouă însurorate.

headstockhygrometer

1. Lemnul lucrează tot timpul. Se usucă sau se umezeşte. Nu este adevărat că o chitară cu cît este mai uscată cu atît este mai bună. Lemnul are nevoie de umiditate. Dacă nu are umiditate, se usucă şi crapă în mod special pe la încheieturi.

2. Chitara are nevoie de un procentaj de 37% umiditate. Acesta este ideal. Aşa spune maestrul lutier Dumitriu că este în atelierul dînsului. Unele cutii pentru instrumentele preţioase sînt dotate din fabricaţie cu hidrometre şi sisteme de umidificare-dezumidificare automate (soluţii speciale ale căror evaporări sînt controlate electronic).

3. Acest procentaj este destul de greu de obţinut. VAriază în funcţie de vreme, variază în funcţie de locul geografic (încercaţi în Chicago să obţineţi o asemenea umiditate 🙂 ), dacă aveţi plante sau nu în apartament etc.

5. Primul lucru pe care trebuie să îl faceţi este să vă cumpăraţi un instrument de măsură al umidităţii, un hygrometru. Sînt destul de ieftine. Unele nu sînt foarte performante, dar şi unul care aproximează este bun. Sînt două tipuri, analog şi digital. Nu vă luaţi după indicaţiile de normalitate de pe cadran. Eu folosesc un Intelli 301 pe care l-am luat de la Hora şi care are mai multe funcţii, acordor, termometru, hygrometru etc. Normalul este între 30 şi 70%.

w73ghi

6. Dacă umiditatea este prea mare, adică trece de 80%, atunci trebuie să vă cumpăraţi un deumidificator. Se găsesc la Obi, Praktiker sau Bricostore, sau în orice magazin cu produse de acest gen. Atenţie, majoritatea au o rază de acţiune doar de 20 m pătraţi, dar ajută. Eu am două şi le scurg la trei zile de cîte o cană cu apă. Face bine oricum. Şi pentru plămînii voştri este toxică prea multă umiditate, dar şi prea puţină.

7. Dacă umiditatea rămîne sus, vorbiţi cu mama, sora, soţia să hotărîţi asupra florilor care vor fi mutate sau sacrificate definitiv. 🙂 Florile produc „efect de seră” 🙂

8. Aerisiţi zilnic. Chiar dacă afară plouă, veţi observa că imediat după deschiderea geamurilor, umiditatea se reduce drastic. Oricum este bine să aerisiţi, nu?

Dacă umiditatea este prea mică, atunci folosiţi umidificatoare. Sînt nişte dispozitive destul de simple. Un burete umed într-o carcasă de plastic plasată în cutia suport pentru chitară sau chiar între corzi. Eu am unul cumpărat, dar după acel model am mai făcut vreo 5 şi pentru viori.

Se ia un tub de plastic, se îndeasă în el burete, un capăt se acopere, se umezeşte cu o seringă buretele. Prin evaporare treptată lemnul instrumentului se va umezi, dacă puneţi acel furtun între corzi. Simplu.

9. Feriţi chitara de ploaie. Nu luaţi chitări valoroase la colind. Dacă intraţi într-o încăpere în care se face condens imediat, trebuie să aveţi o cîrpă moale la îndemînă pentru a şterge mecanismele apoi corpul chitării.

10. Chitara nu se spală :) Se unge cu uleiuri speciale. Atenţie la tipul de finisaj. Nu daţi cu orice polish pe chitară. Sînt chitări care au baiţuri şi lacuri care pot fi dizolvate de anumite componente ale polish-urilor. Sînt lacuri făcute manual. Compoziţia acestora este foarte pretenţioasă şi cere întreţinere specială. Mai bine ştergeţi doar cu o cîrpă netedă pînă la o consultanţă de specialitate.

11. Griff-ul se unge cel puţin o dată pe an cu ulei special.

12. Corzile sînt afectate şi ele de umiditate. Se oxidează. Corzile, şi dacă nu sînt “cîntate” ar trebui schimbate la şase luni pentru un sunet bun.

Pentru alte dispozitive vezi aici şi AICI.

Reclame

14 răspunsuri to “Apa şi chitara”

  1. Un fir de iarbă Says:

    Aţi pus câteva paragrafe de 2 ori ..

  2. Un fir de iarbă Says:

    Aţi pus câteva paragrafe de 2 ori ..

  3. ioan daniel Says:

    Cat or fi dat baietii dela Praktiker PENTRU POMENIRE?

  4. ioan daniel Says:

    Cat or fi dat baietii dela Praktiker PENTRU POMENIRE?

  5. cristividican Says:

    Avem si noi la Biserica mandoline, iar la inceput nu stiam de ce la unele fete se ruginesc corzile, desi sunt corzi de marca, foarte bune. Am aflat astfel ca unele le tineau ziua in bucatarie. Dar, tot n-am inteles de ce 2 mandoline tinute in acelasi loc, la una au ruginit corzile, iar la cealalata nu (au acelasi tip de corzi)!

  6. cristividican Says:

    Avem si noi la Biserica mandoline, iar la inceput nu stiam de ce la unele fete se ruginesc corzile, desi sunt corzi de marca, foarte bune. Am aflat astfel ca unele le tineau ziua in bucatarie. Dar, tot n-am inteles de ce 2 mandoline tinute in acelasi loc, la una au ruginit corzile, iar la cealalata nu (au acelasi tip de corzi)!

  7. funlw65 Says:

    Excelent „bibeloul” din imagine. Ideea este super. Mai ales daca e vorba de o chitara complet distrusa, cu chei faine…

    Excelent!

    Multumesc si pentru articol!

  8. funlw65 Says:

    Excelent „bibeloul” din imagine. Ideea este super. Mai ales daca e vorba de o chitara complet distrusa, cu chei faine…

    Excelent!

    Multumesc si pentru articol!

  9. mihai h Says:

    Da,suntem si noi la capitolul de reinviere a instrumentelor nefolosite de mult timp ,si probabil unele prea uscate ca sa mai poata suna decent.Coroziunea corzilor se poate datora si celui ce cinta ,spre exemplu stiu ca nu e bine sa atingi corzile pianului ,se vor coroda mai repede din cauza aciditatii pielii.

  10. mihai h Says:

    Da,suntem si noi la capitolul de reinviere a instrumentelor nefolosite de mult timp ,si probabil unele prea uscate ca sa mai poata suna decent.Coroziunea corzilor se poate datora si celui ce cinta ,spre exemplu stiu ca nu e bine sa atingi corzile pianului ,se vor coroda mai repede din cauza aciditatii pielii.

  11. Marius David Says:

    Nimic, Ioan Daniel, dar voi pune şi Obi şi Bricostore, ca să fie corect.

    Asemenea bibelori se pot face la cîte chitări am văztut eu în stare de distrugere completă. A propos, dacă aveţi vreunul vreo chitară din care nu se mai poate face nimic, spartă, ruptă… etc. Nu o aruncaţi, daţi-o la meşteru, se poate salva. Vă arăt mai încolo ce se poate face.

    Am nevoie însă de tehnicitatea lui Funlw65.

    Cristividican, depinde de corzi depinde de apropierea de sursa de umiditate, d emulte lucruri.

    Mandolinele trebuie ţinute la fel ca orice alte instrumente din lemn. Dacă le ţineţi în biserică unde sînt diferenţe mari de temeperatură, atunci se vor dezlipi şi corzile vor rugini mai repede din pricina condensului.

  12. Marius David Says:

    Nimic, Ioan Daniel, dar voi pune şi Obi şi Bricostore, ca să fie corect.

    Asemenea bibelori se pot face la cîte chitări am văztut eu în stare de distrugere completă. A propos, dacă aveţi vreunul vreo chitară din care nu se mai poate face nimic, spartă, ruptă… etc. Nu o aruncaţi, daţi-o la meşteru, se poate salva. Vă arăt mai încolo ce se poate face.

    Am nevoie însă de tehnicitatea lui Funlw65.

    Cristividican, depinde de corzi depinde de apropierea de sursa de umiditate, d emulte lucruri.

    Mandolinele trebuie ţinute la fel ca orice alte instrumente din lemn. Dacă le ţineţi în biserică unde sînt diferenţe mari de temeperatură, atunci se vor dezlipi şi corzile vor rugini mai repede din pricina condensului.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: